سرطان مثانه یا تومور مثانه چیست؟

سرطان مثانه به انگلیسی bladder cancer، یکی از انواع سرطان است و زمانی آغاز می‌شود که سلول‌های پوشاننده‌ی سطح داخلی مثانه تغییر کنند و رشد آن‌‌ها از کنترل خارج شود. در این زمان توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود. تومور مثانه می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد.

بدخیمی به این معنا است که سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کنند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند که این فرآیند متاستاز نامیده می‌شود. اما تومور خوش‌خیم به سایر قسمت‌های بدن متاستاز نمی‌دهد. تومورهای خوش‌خیم مثانه نادر هستند.

سایر مقالات ... تنگی در مجاری ادراری

۱. تومور خوش خیم مثانه

وجود توده در مثانه نشانه چیست؟ آیا هر توده‌ای نشان‌دهنده سرطان است؟ تومورهای غیر سرطانی یا خوش‌خیم مثانه از پوشش داخلی یا سایر بافت‌های مثانه شروع می‌شوند. تومورهای خوش‌خیم به سایر قسمت‌های بدن سرایت نمی‌کنند. علائم تومور خوش خیم مثانه ایجاد خون در ادرار و مشکلات مثانه است. انواع رایج تومورهای غیر سرطانی مثانه پاپیلوم‌ها و پاپیلوم‌های معکوس هستند.

پاپیلوم‌ها از سلول‌های اوروتلیال شروع می‌شوند. این سلول‌ها پوشش داخلی مثانه را تشکیل می‌دهند. این تومورها به سمت مرکز مثانه رشد می‌کنند و معمولاً فقط یک پاپیلوم کوچک یافت می‌شود. پاپیلوم‌های معکوس معمولاً تومورهای مسطح هستند که در دیوار مثانه رشد می‌کنند.

۲. سرطان بدخیم مثانه

همان‌طور که می‌دانید، سرطان بدخیم در چند مورد با سرطان خوش‌خیم تفاوت دارد. یکی از این تفاوت‌ها در سرعت رشد تومورها است. مورد دیگر در تهاجمی بودن سلول‌های سرطانی است. سرطان بدخیم مثانه هم به سرعت رشد می‌کند و هم به بافت‌های زیرین تجاوز می‌کند.

همچنین در مراحل پیشرفته می‌تواند به اعضای دیگر بدن هم حمله کند و آنها را سرطانی کند. معمولا این تومورهای بدخیم به درمان دیرتر پاسخ می‌دهند و فالوآپ در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرفی ۵۰٪ بیمارانی که به سرطان مثانه مبتلا هستند و این سرطان برای آنها تهاجمی است، معمولا با متاستاز مواجه می‌شوند که در کم‌تر از ۵ سال اول این اتفاق علائم شروع به بروز خود می‌کنند. ۵٪ بیمارانی که به سرطان بدخیم مثانه مبتلا هستند، به اندام‌های دور سرطان متاستاز می‌دهد و این اتفاقی است که می‌تواند کشنده باشد.

سایرمقالات... میوه های مفید برای سنگ کلیه

بیشتر این بیماران متاسفانه با وجود شروع درمان شیمی درمانی، در کم‌تر از دو سال جان خود را از دست می‌دهند و قربانی سرطان می‌شوند.

منیع: https://www.gymju.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.