درمان کبد چرب

برای درمان کبد چرب هیچ روش مشخصی وجود ندارد، اما تغییر روش زندگی می تواند به طور قابل توجهی شرایط کبد را بهبود بخشد وحتی شاید آن را به حالت اولیه بازگرداند.

این تغییرات شامل:

ترک الکل: در صورتی که به کبد چرب الکلی مبتلا هستید، مهمترین روش درمان کبد چرب، ترک مصرف الکل می باشد. ادامه مصرف الکل می تواند منجر به سیروز یا هپاتیت الکلی شود. ترک الکل همچنین برای بیمارانی که به کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند، مفید می باشد.

کاهش وزن: کبد چرب یکی از بیماری های مرتبط با چاقی ارثی و اضافه وزن است. امروزه بسیاری از افراد به علت عدم کاهش وزن از طریق رژیم لاغری یا ورزش، به انواع جراحی های لاغری مانند جراحی اسلیو معده ، جراحی ساسی معده و... روی می آورند. با این حال تاثیر جراحی های لاغری بر کبد های چرب غیر الکلی، خصوصا فیبروز و سیروز کبدی هنوز دقیق مشخص نشده است. اما به احتمال زیاد مراجعه به یک متخصص جراحی لاغری و انجام یکی از عمل های جراحی لاغری می تواند گزینه بسیار خوبی برای درمان کبد چرب غیر الکلی، شامل بیماران فیبروزی و سیروزی (خفیف و قابل بازگشت) باشد. 

ورزش: حتی اگر ورزش کردن منجر به کاهش وزن نشود اما از آنجایی که ورزش موجب کاهش مقاومت انسولین و بهبود دیابت می شود، عاملی کلیدی در بهبود کبد چرب می باشد. ورزش های مقاومتی و ایروبیک هر دو می توانند علیرغم کاهش وزن به بهبود یا درمان کبد چرب کمک کنند.

بیشتر بخوانید...  ابدومینوپلاستی

کنترل سطح قند خون

کاهش یا پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار، آبمیوه ها و غذاهای فرآوری شده ی پر شکر درمان کلسترول بالا. پزشک ممکن است برای بر تغییر در رژیم غذایی و روش زندگی، داروهایی برای کاهش سطح کلسترول نیز تجویز کند. پرهیز از داروهایی که ممکن است بر کبد تاثیر بگذارند مانند استروئید ها. از داروهایی غیر از داروهای تجویزی پزشک، مصرف نکنید.

بیشتربخوانید... التهاب کیسه صفرا

عوارض جانبی سیروز کبدی

عوارض سیروز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

فشار خون بالا در وریدهایی که خون کبد را تأمین می‌کنند.

تورم در پاها و شکم. پرفشاری پورتال می‌تواند باعث احتباس مایع در پاها (ادم) و در شکم (آسیت) شود.

بزرگ شدن طحال (splenomegaly). پرفشاری خون پورتال همچنین می‌تواند باعث تغییرات در طحال شود. کاهش سلول‌های سفید خون و پلاکت‌ها در خون شما می‌تواند نشانه سیروز با پرفشاری خون پورتال باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.