فلوراید تراپی کودکان چیست؟

فلوراید عامل اصلی جلوگیری از پوسیدگی در دندان‌ های دائمی و دندان‌های شیری به خصوص در اوایل رویش آن‌ها است. فلوراید تراپی کودکان در دندانپزشکی شامل مراقبت‌ های ویژه دندان هاست که موجب قوی شدن دندان‌ ها و جلوگیری از پوسیدگی های زودرس می شود. 

کند کردن روند فرسایش دندان‌های شیری، جلوگیری از ایجاد ضایعات در دندان‌های دائمی و همچنین پر کردن نواقص سطوح صاف از دیگر مزیت‌های این روش برای دندان کودکان و حتی بزرگسالان است. زمانی که کودک در خطر پوسیدگی دندان قرار بگیرد متخصص دندانپزشکی کودکان با دقت و تجربه خود این روش را برای کودک انجام می‌دهد.

سایرمقالات... خدمات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی

فلوراید دندان به چه شکل‌ هایی وجود دارد؟

فلوراید ماده ای مورد نیاز برای مینای دندان جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان ‌ها است که روی مینای دندان اثر گذاشته و راه های مختلفی برای رساندن این ماده به دندان وجود دارد. از انواع فلوراید موجود در بازار برای انجام فلوراید تراپی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خمیر دندان حاوی فلوراید ( مهمترین و رایج‌ترین روش)
  • دهانشویه سدیم فلوراید ( در دو نوع روزانه و هفتگی )
  • ژل فلوراید
  • وارنیش فلوراید کودکان
  • قرص فلوراید
  • سیلور دی آمین فلوراید ( SDF )

روش فلوراید تراپی کودکان در منزل

فلوراید تراپی کودکان در خانه یک راه کلیدی کاهش خطر و پیشگیری اولیه از پوسیدگی دندان است که با مصرف آب، نمک، خمیردندان یا دهان شویه‌های حاوی فلوراید می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که غلظت فلوراید در هر کدام از روش‌های بالا متفاوت بوده و باید نحوه زدن فلوراید به دندان کودکان در منزل را از متخصص دندانپزشکی سوال کنید.

با این حال توجه کنید که ژل فلوراید و وارنیش فلوراید کودکان باید حتما در مطب دندانپزشکی و توسط متخصص دندانپزشکی کودکان استفاده شود.

فواید فلوراید تراپی برای کودکان

فلوراید تراپی دندان برای همه گروه‌های سنی به خصوص کودکان بسیار مفید است و مزایای بسیاری دارد که از جمله فواید فلوراید تراپی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت مینای دندان به پوسیدگی را افزایش می‌دهد.
  • مقدار اسید تولید شده توسط باکتری‌های موجود در دهان را به حداقل می‌رساند.
  • یک عامل ضد باکتریایی است که به باکتری‌های تجمع یافته در سطح دندان حمله می‌کند.

سایرمقالات... انوع زخم‌ها و عفونت دهان

چطور فلوراید تراپی مانع پوسیدگی دندان کودکان می‌شود؟

در جواب باید گفت، مصرف فلوراید سبب ورود آن به عاج و مینای دندان‌های رویش نیافته می‌شود و باعث استحکام دندان و افزایش مقاومت آن در برابر پوسیدگی می‌شود. همچنین فلوراید مصرفی به داخل بزاق ترشح می‌شود و باعث کاهش تولید اسید شده و در نتیجه باعث کاهش پوسیدگی دندان کودکان می‌شود.

توجه داشته باشید که فلوراید یک عامل ضد باکتریایی است که به باکتری‌های تجمع یافته در سطح دندان حمله می‌کند و باعث جذب کلسیم و فسفر و همچنین افزایش مقاومت دندان‌‌های کودک می‌شود. طبق توصیه انجمن دندانپزشکان آمریکا، فلوراید تراپی کودکان حتی قبل از رویش کامل دندان‌ها توصیه می‌شود. با این حال بر اساس ارزیابی ریسک پوسیدگی دندان کودکان توسط دندانپزشک فلورایدتراپی در مطب ۳ یا ۶ ماه یکبار  یعنی ۲ تا ۴ بار در سال توصیه می‌شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.