علت زرد شدن دندان چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

تغییر رنگ دندان زمانی است که رنگ دندان‌های شما تغییر می‌کند و دیگر آن‌طور که باید سفید و روشن به نظر نمی‌رسند. این تغییر رنگ می‌تواند شامل تیره شدن دندان‌ها، زردی یا حتی لکه‌دار شدنشان باشد.

دلایل زرد شدن دندان ها می‌تواند بیرونی باشد؛ یعنی یک عامل یا فاکتور بیرونی علت زردشدن دندان است، یا این که علت زرد شدن دندان شما ممکن است ذاتی و درونی باشد به این معنی که توسط چیزی در داخل دهان و دندان یا حتی بدن این تغییر رنگ ایجاد شده است.

۱. جرم گرفتن دندان ها

جرم گرفتن دندان‌ها می‌تواند اولین علت زرد شدن دندان‌ شما باشد. به دنبال بهداشت ضعیف دهان و دندان لکه‌ها به پلاک دندان‌ها می‌چسبند. اگر این پلاک‌ها را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پاک نکنید، احتمال تغییر رنگ در دندان‌ها بیشتر می‌شود و به‌مرور جرم ایجاد شده علت زردی دندان خواهد بود. از فواید جرم گیری دندان این است که می‌تواند این مشکل را در مدت کوتاهی برطرف کند.

۲. رژیم غذایی و غذاهای رنگی

رژیم غذایی شما و موادی که می‌خورید نیز می‌تواند علت زردشدن دندان باشد. غذاهای رنگی مانند توت‌ها یا سس سویا و همچنین مصرف برخی از غذاها مانند برخی از سبزیجات و میوه‌ها از جمله سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سس پاستا، ادویه کاری و غیره می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند.

این ترکیبات حاوی رنگ‌دانه‌هایی هستند که به مینای دندان می‌چسبند و سطح آن را لکه‌دار می‌کنند. حتی یک سالاد سالم با سس سرکه بالزامیک می‌تواند رنگ نامناسبی روی دندان‌های شما بگذارد و از جمله دلایل زرد شدن دندان ها باشد.

سایرمقالات... علت دندان درد در کودکان

۳. مصرف برخی از نوشیدنی ها و زرد شدن دندان

نوشیدنی‌هایی که می‌خورید می‌تواند دلیل زرد شدن دندان‌ شما باشد. نوشیدنی‌های رنگ‌دار مانند قهوه، چای، کولا، نوشیدنی‌های الکلی و غیره هر یک می‌توانند روی دندان‌ها لکه‌هایی را ایجاد کرده و به‌مرور عامل تغییر رنگ دندان‌ها باشد. البته منظور این نیست که اصلاً نباید این نوشیدنی‌ها را مصرف کرد. اما اولاً بهتر است در مصرف آنها زیاده‌روی نکنید و دوم این که حتماً بهداشت دندان‌ها را بعد از مصرف رعایت کنید.

سایرمقالات... بریس های سرامیکی

۴. نازک شدن مینای دندان

از دیگر دلایل زرد شدن دندان‌ می‌توان به نازک‌تر شدن مینای دندان اشاره کرد. زمانی که مینای دندان نازک است و عاج زیرین آن نمایان می‌شود، دندان‌ها زرد به نظر می‌رسند. عاج ماده‌ای به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای در داخل دندان‌های شما زیر مینای دندان است و اغلب مسئول زردی است که هنگام نگاه‌کردن در آینه مشاهده می‌کنید.

مینای دندان ضخیم عاج را می‌پوشاند. علاوه بر این زمانی که مینای دندان در اثر جویدن و قرار گرفتن در معرض اسیدهای غذا و نوشیدنی از بین می‌رود، در نهایت با افزایش سن، دندان‌ها زرد می‌شوند. بیشتر دندان‌ها با نازک شدن این مینا با افزایش سن زرد می‌شوند، اما برخی از آنها وقتی با لکه‌های غذایی ماندگار مخلوط می‌شوند، سایه‌ای مایل به خاکستری به خود می‌گیرند.

سایرمقالات... قیمت عکس دندان

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.